Bagaimana untuk menonton YouTube di TV?

Bagaimana untuk menonton YouTube di TV?

Dalam artikel sebelumnya, saya membincangkan cara menyambungkan TV ke Internet, dan dalam artikel ini saya ingin membincangkan cara berbeza dengan mana anda dapat menonton video YouTube di TV. Secara peribadi, saya hanya menonton YouTube di TV saya. Sehingga baru-baru ini, saya tidak mempunyai TV (antena) yang tersambung. Tetapi walaupun saluran TV mula berfungsi, saya tidak menontonnya. Saya menghidupkan TV, segera membuka YouTube dan menonton saluran yang saya langgani, atau sesuatu yang disyorkan oleh perkhidmatan.

Bukan lagi rahsia bahawa televisyen semakin pudar. Terutama kanak-kanak dan orang muda kini aktif menonton YouTube, melanggan saluran yang menarik bagi mereka, memberi komen, mengikuti kehidupan blogger kegemaran mereka, dll. Sudah tentu, kebanyakan orang menonton video di telefon pintar, tablet, komputer dan peranti mereka yang lain. Dan mereka benar-benar melupakan TV, yang baru-baru ini membuat langkah pengembangan bahawa main balik video di YouTube adalah tugas biasa.

YouTube di TV

Kira-kira lima tahun yang lalu, saya berkenalan dengan TV "pintar" dengan membeli TV Pintar dari LG. Walaupun begitu, mungkin untuk menonton YouTube tanpa masalah. Kadang-kadang orang menonton video di dalamnya melalui Internet. Dan semuanya berfungsi dengan sangat sederhana dan mudah. Tidak perlu pergi ke laman web ini, menggunakan navigasi yang rumit, dll., Hanya lancarkan aplikasi dan tonton video yang anda sukai.

Pada masa ini, ini sama sekali tidak menjadi masalah. Ya, jika TV tanpa TV Pintar, sudah tentu lebih rumit. Ramai orang mahu menonton YouTube di TV melalui telefon (Android, atau iPhone) atau komputer mereka. Pada prinsipnya, ini juga mungkin berlaku, tetapi banyak bergantung pada TV itu sendiri, telefon, atau PC yang sama. Sekarang saya akan menunjukkan dan menerangkan semuanya secara terperinci.

Menonton YouTube di TV Smart TV

Untuk menonton video YouTube secara langsung di TV itu sendiri, melalui aplikasinya, anda memerlukan TV dengan fungsi Smart TV dan kemampuan untuk menyambung ke Internet. Ini mungkin TV LG dengan webOS, atau TV Pintar yang lebih lama. Samsung TV dengan fungsi pintar (Smart Hub). Atau Sony, Philips, Hisense, Kivi dan lain-lain. Sebilangan besar TV ini kini menjalankan Android TV.

Anda perlu mengetahui sama ada TV anda mempunyai TV Pintar. Lihat spesifikasi di laman web rasmi, maklumat di kotak, atau adanya butang menu Smart TV pada alat kawalan jauh.

Sekiranya anda mempunyai TV dengan TV Pintar, yang perlu anda lakukan hanyalah menyambungkannya ke Internet. Anda dapat menggunakan rangkaian Wi-Fi, atau dengan kabel. Bergantung pada jenis TV yang anda miliki dan jenis sambungan yang tersedia di rumah anda. Artikel saya akan membantu anda memahami perkara ini: cara menyambungkan TV ke Internet. Di sana anda juga akan menemui pautan ke arahan terperinci untuk menyambungkan TV LG, Samsung dan Philips.

Kami menyambungkan TV ke Internet, kemudian membuka menu Smart TV, mencari dan melancarkan aplikasi YouTube. Dalam aplikasi, anda sudah dapat memilih video untuk ditonton, menggunakan carian. Dan jika anda menggunakan akaun Google anda, maka semua saluran yang anda langgani akan muncul di TV.

  • Ini adalah bagaimana penampilan YouTube di TV dengan TV Android (Philips, Sony, mungkin pengeluar lain):

    Aplikasi YouTube di Android TV (Philips dan Sony)Kami memilih mana-mana video dan menonton.

    Menonton YouTube di TV Sony dan PhilipsAlat kawalannya sangat senang. Anda boleh menyukainya, tetapi anda tidak dapat melihat komennya. Dan atas sebab tertentu, tidak ada sokongan 4k dalam aplikasi YouTube di Android TV sehingga sekarang. Saya tidak tahu bagaimana keadaan TV Samsung dan LG.

  • Di TV LG (dengan webOS), YouTube bermula seperti ini:

    YouTube di LG TV

  • Sama seperti TV Samsung. Cari ikon aplikasi YouTube berwarna merah di menu Smart Hub dan pilih.

    Menonton video YouTube di Samsung TV

TV setiap orang berbeza dan versi Smart TV juga berbeza, oleh itu, menu itu sendiri mungkin berbeza. Tetapi mencari aplikasi yang anda mahukan tidak sukar. Antaramuka di sana cukup sederhana dan mudah. Setahu saya, aplikasi YouTube di Smart TV selalu dipasang secara lalai. Di semua TV.

Di atas, kami mempertimbangkan kaedah di mana anda dapat menonton video menggunakan hanya satu TV. Tidak memerlukan peranti tambahan. Saya yakin ini adalah penyelesaian terbaik. Segala-galanya dihidupkan dengan cepat dan berfungsi dengan stabil. Tetapi ada pilihan lain juga.

Bagaimana cara menonton video YouTube di layar TV melalui telefon atau komputer?

Sekiranya atas sebab tertentu anda tidak mahu membuka video melalui aplikasi di TV itu sendiri, maka ini dapat dilakukan di telefon, tablet, atau komputer anda. Dan hantar video YouTube ke skrin TV. Setahu saya, semuanya berfungsi menggunakan teknologi DLAN. Dengan menggunakan teknologi yang sama, Anda dapat menampilkan video, foto, atau muzik yang disimpan di komputer anda. Sekiranya berminat, lihat artikel: bagaimana menampilkan video (filem) dari komputer ke TV melalui Wi-Fi.

Apa yang anda perlukan untuk ini:

  1. TV dengan TV Pintar (mungkin TV dengan sokongan DLAN sahaja, tetapi tidak mungkin) disambungkan ke penghala melalui Wi-Fi, atau LAN.
  2. Telefon atau tablet (di Android atau iOS), komputer riba, komputer pegun (dengan penyemak imbas Google Chrome).
  3. TV dan peranti dari mana kita akan menonton video melalui YouTube mesti disambungkan ke rangkaian yang sama (ke satu penghala).

Semuanya berfungsi dengan sangat sederhana. Kami mengaktifkan pemutaran video apa pun pada peranti mudah alih (dalam aplikasi YouTube) atau di komputer (di penyemak imbas Chrome). Dan jika ada TV di rangkaian yang dapat menampilkan gambar, maka butang akan muncul  Butang Chromecast di YouTube. Klik di atasnya, pilih TV (jika terdapat beberapa TV di rangkaian) dan video akan mula diputar di skrin TV. Anda boleh mengawal main balik dari telefon anda.

Melalui telefon atau tablet Android

Kami membuka YouTube, menghidupkan video dan melihat apakah butang untuk menyiarkan video ke TV telah muncul. Sekiranya ia muncul, klik di atasnya dan pilih TV mana yang akan dimainkan video.

Video YouTube melalui telefon Android di TV

Main balik dimulakan secara automatik di TV.

Menonton video di TV melalui telefon Android anda

Sekiranya anda mengklik tab di bahagian bawah, maka anda boleh menguruskan video, atau membuat senarai main. Atau berhenti menyiarkan.

Melalui iPhone atau iPad

Ia sama pada peranti iOS. Dalam aplikasi, anda perlu mengklik butang Butang Chromecast di YouTube

YouTube melalui iPhone atau iPad ke TV

Sekiranya hanya ada satu TV di rangkaian, maka pemutaran akan dimulakan dengan segera (jika ada lebih dari satu, maka anda perlu memilih TV mana yang akan disambungkan).

Mainkan video YouTube di TV Pintar melalui iPhone

Semuanya berfungsi! IPhone memainkan video di TV.

Melalui komputer

Seperti yang saya faham, hanya penyemak imbas Chrome yang mempunyai fungsi "Mainkan ke TV" ketika menonton video di YouTube.

Oleh kerana TV saya juga menyokong Chromecast, dua peranti dipaparkan. Sekiranya anda tidak mempunyai TV Android, kemungkinan besar anda hanya akan mempunyai satu TV.

YouTube: Mainkan dari komputer (Chrome) di TV

Main balik bermula di TV yang dipilih. Anda juga dapat mengawalnya melalui penyemak imbas Chrome dari komputer.

Menghantar Video melalui Chrome ke TV Pintar

Saya memeriksa bahawa semuanya berfungsi.

YouTube di TV tanpa TV Pintar

Sekiranya anda mempunyai TV tanpa TV Pintar, maka YouTubechik tidak dapat dilihat di atasnya (tanpa peranti tambahan). Oleh kerana ia tidak tersambung ke Internet dan aplikasi itu sendiri, atau tidak ada penyemak imbas di dalamnya.

Tetapi seperti yang anda fahami, ada jalan penyelesaiannya. Walaupun TV tidak memiliki TV Pintar, TV dapat digunakan hanya sebagai layar (untuk memaparkan gambar dari peranti lain). Contohnya, sambungkan TV ke komputer melalui HDMI, atau ke komputer riba, buka YouTube di komputer anda dan tonton video.

Terdapat penyelesaian lain juga:

  • Android Smart-TV set - top box - peranti ini akan mengubah TV biasa anda (tanpa TV Pintar) menjadi TV Pintar sebenar. Dengan semua fungsi yang anda perlukan. Di sana anda boleh menonton YouTube, bermain permainan, menonton laman web di penyemak imbas dan banyak lagi. Yang terbaik (menurut pengarang): NEXBOX A95X, Xiaomi MI BOX, T95Z Plus, X92.

    Kotak set-top Android: YouTube di TV tanpa TV PintarKotak set-top menghubungkan ke TV melalui HDMI. Terdapat model yang juga dapat dihubungkan walaupun melalui "tulip". Ini bermakna bahawa set-top box boleh dihubungkan ke TV yang sangat lama.

  • Apple TV - jika anda mempunyai banyak teknologi Apple, mungkin masuk akal untuk membeli kotak TV Apple. Dengan bantuannya, anda boleh menonton bukan sahaja YouTube. Tetapi juga filem melalui iTunes Store, mendengarkan muzik, memasang permainan dan pelbagai aplikasi. Dan juga, paparkan gambar di layar TV dari mana-mana peranti di iOS, atau Mac OS.
  • Sony PlayStation dan  Xbox - Saya tidak mempunyai konsol permainan ini, tetapi setahu saya, anda juga boleh menonton video dengannya. Terdapat kedua-dua aplikasi YouTube yang berasingan dan penyemak imbas biasa.
  • Chromecast - Dengan menghubungkan pemain media ini dari Google ke TV (melalui HDMI), anda dapat memaparkan video YouTube melalui aplikasi di telefon, tablet, atau dari komputer melalui penyemak imbas Chrome. Saya menulis mengenai perkara ini secara terperinci di atas dalam artikel. Dan dalam artikel yang berasingan, saya menunjukkan kepada anda bagaimana Google Cast berfungsi pada TV Android.

Mungkin saya kehilangan sesuatu. Sekiranya anda mengetahui peranti lain yang sesuai untuk tugas ini, anda boleh berkongsi komen. Juga, jangan lupa untuk memberikan maklum balas anda dan bertanya.